Masaż – czym jest i jak wpływa na zdrowie?

Masaż zalicza się do medycyny niekonwencjonalnej, choć stosuje się go również w leczeniu i łagodzeniu objawów dość popularnych dolegliwości – szczególnie w przypadku problemów ortopedycznych, ale też i w łagodzeniu depresji i stanów lękowych.

Większość z nas kojarzy masaż z formą relaksu, prawdziwego odprężenia dla ciała, ale też i dla umysłu. To tylko jedno z wyjątkowych właściwości masażu, bo jak się okazuje delikatne ruchy na skórze mogą przyczynić się do zmniejszenia dolegliwości bólowych, ale też i zmniejszyć ryzyko kontuzji. Jak jeszcze masaż wpływa na nasze zdrowie?

Relaks dla zdrowia, czyli podstawowe zalety masażu

Mimo, że masaż znany jest przede wszystkim jako technika relaksacyjna, to nawet i ona ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Po pierwsze już samo odprężenie i wyciszenie wpływa pozytywnie na naszą psychikę, dzięki czemu lepiej możemy skupić się na nadchodzących zadaniach, ale też i podjąć ważne decyzje.

Masaż – w tym relaksacyjny – największe oddziaływanie ma na skórę oraz na mięśnie. To jednak nie tylko delikatne rozluźnienie, ale pobudzenie gruczołów tak łojowych, jak i potowych, które znacznie poprawiają swoje funkcje nawet po krótkim zabiegu. Dodatkowo w trakcie gładzenia skóry dochodzi do złuszczania martwego naskórka, co wpływa na jej jędrność oraz elastyczność.

Masaż w służbie mięśni i układu krwionośnego!

O ile wpływ masażu na skórę widoczny jest gołym okiem, o tyle w kwestii mięśni rezultaty często widoczne są dopiero po kilku intensywnych sesjach. Nie mniej, już podczas pierwszego masażu dochodzi do dostarczenia mięśniom tlenu! Dodatkowo masowanie zwiększa przepływ krwi, dzięki czemu cały organizm jest znacznie lepiej dotleniony, co wpływa z kolei korzystnie na pracę serca.

Nie bez powodu sportowcy korzystają z masażu sportowego. Jego zadaniem jest niwelowanie bólu i napięcia, poprawia on wydolność mięśni i jest także elementem rozgrzewki, gdyż podwyższa temperaturę ciała. To znakomite oddziaływanie tak na mięśnie, jak i układ kostny i stawy sprawia, że ryzyko kontuzji u sportowców znacznie się zmniejsza. Masaż sportowy stosuje się także po zawodach sportowych – wspomaga on regenerację, a co za tym idzie służy lepszemu wypoczynkowi.

Masaż jako element medycyny estetycznej

Ugniatanie oraz dotykanie skóry wpływa również na tkankę tłuszczową – przyspiesza tak jej spalanie, jak i po prostu przemianę materii, dlatego też masaż jest bezinwazyjnym elementem medycyny estetycznej. Za jego pomocą można zmniejszyć cellulit, a także wspomóc działanie diety odchudzającej.

Bez wątpienia masaż wpływa na jędrność skóry, dlatego świetnie sprawdzi się także jako forma walki ze zmarszczkami, które są nieubłaganym elementem starzenia się skóry. Warto stosować go wraz z dobrej jakości olejkami i kremami, które dodatkowo nawilżą skórę i poprawią jej koloryt.

Czym jest masaż leczniczy?

Masaż wpływa na wiele aspektów naszego ciała – układ mięśniowy, kostny, poprawia krążenie krwi, ujędrnia skórę, poprawia przemianę materii, ale również nie bez znaczenia pozostaje dla wentylacji płuc i zatok, szczególnie w okresie wzmożonych przeziębień ułatwiając wydzielanie śluzu.

Kluczowym elementem masażu jest jego oddziaływanie na układ nerwowy – to właśnie dzięki niemu możemy się w pełni zrelaksować, a przy okazji pozbyć się nawracających bóli na przykład w okolicy karku czy łopatek. To też jeden z powodów, dla których masaże stosuje się w leczeniu depresji, a także stanów lękowych.

Rolą masażu leczniczego jest przywrócenie ciału równowagi – w zależności od dolegliwości poszczególne uciskania mogą być nieco bardziej bolesne, ale w ostatecznym rozrachunku będą niezwykle pomocne w poczuciu przypływu sił, jak i odprężeniu. Warto również pamiętać, że masaże stosuje się także w przypadku problemów ortopedycznych czy rehabilitacji – tego typu zabiegi należy jednak wykonywać w porozumieniu z lekarzem i tylko u fizjoterapeuty, który doskonale wie, jakiej techniki użyć by wspomóc ogólne leczenie.